Новини

Покачване цената на кафето

Покачване цената на кафето.

Покачване цената на кафето

 

Чаша кафе е сутрешния ритуал на милиони хора по света, но това удоволствие става все по-скъпо. Цената на любимата ни напитка непрекъснато се покачва и ние се питаме защо се случва това. За да си отговорим на този въпрос трябва да се потопим в сложната пазарна динамика, определяща цената на кафето.

Покачване цената на кафето

През последните години поскъпването на кафето става все по-очевидно и тревожно явление. Тази тенденция е резултат от сложни комбинации от пазарната динамика, промените в околната среда, увеличаване на потреблението и много други глобални фактори. Тези фактори се преплитат, а резултатът е по-високи цени, които засягат както производителите, така и потребителите.

Инфлацията е и в чашата с кафе

След бума на цените на шоколада, сега инфлацията пристигна и в чашата с кафе. Постоянното поскъпване на кафето бележи особено значителни пикове през последните десетина години. По-значително увеличение се наблюдава от началото на 2022 година, като цените на основните сортове се удвоиха спрямо предходната.

А…

А тази година обаче те се покачиха осезаемо, като лондонските фючърси за Робуста се повишиха с 40%, а Арабика с 24%. Фючърсите на Робуста в Лондон сега струват 4971 долара за тон, докато Арабиката търгувана в Ню Йорк записва най-високите си стойности от десетилетия – 2,49 долара за паунд. Цените на основните видове кафе достигна 30-годишен пик и вероятно скоро няма да поевтинее.

Климатични промени

Един от основните фактори, който влияе върху цената на кафето, са климатичните промени. Кафените растения са много чувствителни към промяната на температурата и влажността. Суши или наводнения, температурни екстремуми и вредители, свързани с климатичните изменения, водят до влошаване на качеството на кафето и намаляване на добивите.

Бразилия

Бразилия е най-големият производител на кафе в света с около 70% дял от световните доставки. Продължителните суши и неочаквано студената вълна, от които страната страда в последно време, увреждат кафените растения, намаляват осезаемо добивите и излагат на риск следващите реколти..

Обезлесяването

Бразилия е изправена пред голяма екологична криза поради обезлесяването на Амазонка. Това не само намалява биоразнообразието, но също така променя местния климат, намалявайки влажността и валежите необходими за отглеждането на кафе растенията. Резултатът е по-малко обработваеми площи, по-нисък добив и съответно по-високи цени.

Виетнам

Вторият производител на кафе в света – Виетнам е засегнат от тайфуни и наводнения, които унищожават цели плантации с насаждения.

Търсенето и предлагането

Един от най-известните икономически модели е този на търсенето и предлагането. Ако производител иска да продаде по-голямо количество, от това което се търси на пазара, се наблюдава свръхпредлагане. Това сваля цената на дадения продукт. Ако обаче предлаганото количество не е в състояние да задоволи потребителските нужди, се получава дефицит на дадената стока и това изстрелва цената рязко нагоре.

Повишаване на световното потребление

През последните години търсенето на кафе в световен мащаб е по-голямо. С увеличаване на населението се увеличава консумацията на кафе, а растящото потребление допринася за повишаване на цената му. Това създава натиск върху производителите за увеличаване на производството, което е трудно постижимо при настоящите условия на климатични промени и ограничени ресурси. Глобализацията на пазара доведе до по-голямо търсене на кафе, особено в развиващите се страни, създавайки дисбаланс между търсене и предлагане, а това от своя страна допринесе за повишаването на цените.

 Фактори влияещи върху повишаване на потреблението

Един от факторите за растежа на потреблението на кафе е нарастващата средна класа. Повишаващата се покупателна способност на населението позволява на повече хора да посещават кафенета и да си позволят специални кафе напитки. Потребителите търсят нови и интересни вкусове, а това от своя страна стимулира иновациите в производството и самото приготвяне на кафе.

Урбанизацията

Друг основен фактор за растежа на потреблението е урбанизацията. С нарастване на градското население се увеличава и търсенето на кафе. Това най-вече се наблюдава в Китай.

Пазара на кафе в Китай

Въпреки напрежението със Съединените щати и Европа, китайските потребители изглежда са изоставят чайната традиция в полза на западната кафе пауза. През 2023 година пазара на смесено кафе там е достигнал 23 милиарда долара. Това подрежда страната на седмо място, като най-голям потребител в света. Китай изпревари Съединените щати и зае първото място по брой кафенета. Те принадлежат най-вече на големи вериги като Starbucks и Luckin Coffee.

Онлайн търговия

А не на последно място, като причина за увеличаването на потреблението, специалистите поставят онлайн търговията, чиито платформи улесняват достъпа до различни видове кафе и кафе оборудване.

Пандемията Covid-19

Световната пандемия от 2020 година имаше опустошително въздействие върху много индустрии. Секторът на кафето също беше засегнат. Прекъсванията във веригите на доставка, увеличените транспортни разходи и ограничителните мерки, наложени от много правителства, причиниха забавяния и трудности при събирането и износа на кафе. Това допълнително допринесе за покачването на цените.

Спекулации

Увеличаването на търсенето, дължащо се най-вече на пристигането на Китай на пазара, и спада на предлагането, причинен от изменението на климата, са два структурни фактора, които най-вероятно ще продължат и за в бъдеще. И според основния закон на икономиката, търсенето и предлагането тръгват да търсят нова точка на равновесие, намирайки я в по-високата цена.

Обаче…

Обаче към този така наречен естествен прираст са добавени изкуствени елементи. От една страна атаките срещу корабите в Червено море увеличиха разходите за транспортиране на суровото кафе от Азия до Европа. От друга страна, както вече се случи с какаото, усещайки възможността за големи печалби, хедж фондовете се втурнаха да купуват фючърсни договори, задълбочавайки колебанията в цените на кафето.

Ефекти за потребителите

За момента не се очаква значително покачване на цените за крайния потребител. Всъщност част от увеличението вече стана през последните три години, като цената на чаша кафе се е повишила с 15%.

Но…

Но ако Арабика и Робуста запазят сегашните си пикови цени за по-дълго време, компаниите нагоре по веригата за доставки неизбежно ще бъдат принудени да преразгледат своите ценови листи. Тези увеличения ще се прехвърлят към търговските дейности и следователно към крайния потребител. Увеличаването на цените на зеленото кафе е безпрецедентна тенденция.

 

Покачване цената на кафето

Увеличението на цената на кафето е резултат от поредица от взаимосвързани фактори –  от изменението на климата до обезлесяването, от глобалната пандемия до международното политическо напрежение и др. С непрекъснато нарастващото глобално търсене и все по-ограниченото предлагане най-вероятно е цените да продължават да се покачват, превръщайки кафето във все по-цена и скъпа стока.